2012; 4 maart - 31 maart.
Een tentoonstelling mede mogelijk gemaakt door / Supported by the Kyungwon University Research Fund 2011

Chang Soo Kim

Flickerings, Intersects & Synthespians

Over begrippen als 'flickering', 'intersectie' en 'synthespians' zegt Chang Soo Kim: "Het zijn begrippen die een hoofdrol spelen in het concept waarbinnen je individuele, en daaraan gekoppeld de door moderne mens doorgemaakte, beeldverwerkingsveranderingen in de cognitieve wereld ziet ontwikkelen aan de hand van de electronische/digitale apparaten die de visuele wereld in belangrijke mate stimuleren; de veranderingsstimulans wint het daarbij van de bekende gegevens in de cognitieve hersenen."

We zien de bewegingen van de mens niet meer los van de geanalyseerde en technisch realiseerbare bewegingen van de kunstmatige, electronisch gestuurde robot, zoals we het denken niet meer los kunnen zien van de de denkmethode die we voor een computer kunnen gebruiken ­ we kunnen moeilijk nog bedenken dat het wel eens geheel anders zou kunnen werken, omdat onze huidige denkmodellen nu eenmaal in uitsluitend deze richting ontwikkeld zijn.
Het is fascinerend dat door te trekken in de beeldende kunsten, zoals het fascinerend was om kleur te zien zoals de luministen, en de poinitillisten, of moment en beweging als de futuristen, de pittura metafisica of de cubisten.
In feite is het een werkwijze die de beeldende kunst altijd gehad heeft, het is tenslotte onlosmakelijk onderdeel van het denken in een tijdperk. Hoe onvermijdelijk anders is realisme van foto-realisme, en van naturalisme of romantisch realisme.

Chang Soo Kim is een Koreaanse kunstenaar en professor aan de College of Art & Design aan de Kyungwon Universiteit in Seoul.
Na zijn studie aan de Afdeling Toegepaste Kunst aan de Seoul National University, Korea, studeerde hij in 1990 af als vormgever aan de Hochschule für Gestaltung, Offenbach.

Hij is naast zijn aanstelling als professor aan de College of Art & Design, Gachon University (de vroegere Kyungwon University) in Korea, één van de meest vooraanstaande, in tussen beroemde, kunstenaars op het gebied van de hedendaagse grafiek.
Chang Soo Kim's werk concentreert zich geheel op de digitale beeld ontwikkeling, vanuit de technische mogelijkheden van het medium video / het beeldscherm.
Zijn eigenlijke werkveld is de ontwikkeling van de beeldmiddelen die aan de basis liggen van het tot stand komen van digitale voorstellingen.
Als zodanig gaat voor zijn beeldend werk in hoge mate de stelling van Marshall mcLuhan op: "The medium is the massage".
Zijn prenten zijn een neerslag van, in de eerste plaats, digitaal ontwikkelde en, vervolgens voor het platte vlak bewerkte videobeelden of fotos beelden, te drukken op papier, glas of metaal. Het beeldmateriaal zelf neemt hij, quasi at random, op in de straten van Seoul, of iedere andere wereld stad. Hij heeft bij de keuze van zijn beeldmateriaal een voorkeur voor die aan de massa-communicatie verbonden 'massa', of 'crowd' zo u wilt. Zijn mensbeeld is niet sterk verbonden met een psycholochisch onderzoek naar de specifieke eigenheid van het individu, maar veeleer met de beeldkwaliteiten, van zelfs maar deelverschijnselen, die een grotere mensengroep naar een organisch geheel doen verwijzen of visueel laten associëren.
Zijn middelgrote tot grote werken, we hebben het hier over één tot enkele vierkante meters, op papier of metaal dienen als innovatieve verkenningen en grensverleggingen van de hedendaagse grafiek, in een directe relatie tot de digitale media.
Hij doet dit in een inhoudelijk onderzoek naar de relaties van het hedendaags-alledaags individu en de maatschappij waartoe hij, in zijn visie onontkoombaar, behoort. Zijn werk wordt als het ware gevuld, eerder dan bewoond, door (welhaast bezielde) fractals die, door hun bepalingen, inhoud geven aan de zoveel neutralere pixels die we uit de beeld-electronica kennen. Waar de pixels de beelden slechts technisch opbouwen aan de hand van hun minimale informatie, zijn de zelfstandige vormpjes die de fractals hebben gekregen gecreëerd op hun individuele kwaliteiten om daarmee dienst te doen als inhoudelijk beeld-ondersteunde elementen. Tegelijk met de opbouw van het beeldmateriaal wordt ook het waarnemen van de toeschouwer geleid binnen de kaders van de digitale perceptie Alles verwijst naar de wereldwijde verstedelijking en het daar individueel meedogenloos deel van uitmaken; de individu is deel van 'the Crowd'.

Het werk van Professor Chang Soo Kim werd in recente jaren vaak en zeer expliciet internationaal aan de orde gesteld en tentoongesteld.
Hij won verschillende prijzen in de grote internationale grafiek tentoonstellingen in Polen, Engeland, Hongarije en Litouwen.
Hij wordt daarbij geëerd om zijn bijdrage aan de bewustwording van de verandering in perceptie die wereldwijd geldig is: het beeld is niet meer bestendigd in materie, maar treedt tot de hersenen binnen door pulsatie.
Zelf spreekt de kunstenaar over 'flikkering' en 'synthespians', wanneer hij over zijn werk , werkwijze en werkveld uitweidt.
Dit werk is een wezenlijke stap in de ontwikkeling van de grafiek.
In de geschiedenis van de kunsten hebben we altijd een werkwijze gezien die in voortdurend evenwicht en samenhang was met de inzichten van de cultuur waarin ze zich bewoog.
Het handgeschreven, gekalligrafeerde boek kende handgeschilderde miniaturen die zich vormden naar het handschrift van de scribent, het blokboek vroeg om houtsneden die gesneden weerden met een zelfde mes waarmee de letter was gevormd, en de bladspiegels met 10 punts letter zou zijn staal-gravures krijgen.
Bij die technische ontwikkelingen hoorde een direct daarmee samenhangende maatschappelijke ontwikkeling ­ het ontwaken van de burgers zou om meer geschriften vragen die dus niet meer te kalligraferen waren en dus veelvoudig 'afgedrukt' moesten worden; kwetsbaarder technieken moesten bij groter oplagen door minder voor slijtage gevoelige technische productiemiddelen vervangen worden.
De beeldmiddelen zouden de beeldexpressie mede beïnvloeden zoals ook de behoefte aan andere beeldinhoud naar andere beeldmiddelen zou vragen. Dat is nooit gestopt.

Een belangrijk deel van zijn werk bestaat uit prenten die, oorspronkelijk ontwikkeld in de beeldscherm lijnen, worden gedrukt in de technische vorm van de wat complexere hologram; daarbij is het werk feitelijk alleen nog op de hand te bekijken ­ zeker wanneer de gebruikte beelden een niet uit elkaar voortkomende beeldsequentie zijn. De op deze wijze gemaakte prenten, ik blijf in dit verband dit woord gewoon gebruiken omdat er feitelijk geen inhoudelijke verandering van het idee 'prent' is, geven een nog onontkoombaarder beeld van de 'crowd'-druk die de wereldstad zo eigen is.
In het Fries Grafisch Museum in Joure waar deze tentoonstelling nu hangt is voor de meeste bezoekers de associatie met tv-beelden van massa-bijeenkomsten en -demonstraties in b.v. Amerika een bijna onontkoombare associatie; inhoudelijk is dat ook de enige ingang tot deze kunstwerken.


Voor meer informatie

Enkele publicaties met betrekking tot het werk van Chan Soo Kim:

Profile of contemporary art - the latter 90's in Japan and Korea, International Art Center of Kyoto, Japan
Art Korea, Seoul, Korea
Icon Data-World Print of International Print Triennial, Cracow, Poland
Introduced in the Book "Printmaking at the edge", Richard Noyce, B & C Pub., England
UM:DRUCK Zeitschrift für Druckgrafik und visuelle Kultur, Nummer 5 September 2007, Furher in Printmaking - Digital CIty_S17-18, Wien, Austria.
Grapheion No. 21, INTERNATIONAL REVIEW OF CONTEMPORARY PRINTS, the Future of Printing ? Binary and Aura, Prague, Czech Republic
ÉLET ÉS IRODALOM, introduced at the exhibition "interpret/inter-print", 3 Jul. 2009


"The artist suggests two concepts. First one is flickering. He believes it is based on the changing of visual experience resulted from the development of electronic / digital devices. This is a new way of visual recognition in response to flickering digital devices. Second one is synthespians. This is used along with the first one. Synthespians is a new terminology meaning a new technology that links the actual movement of people or animals to computer image. Based on these concepts, elements of face figures of people lead to elements of meaning. This way, he presents many different themes from city life to city people. ­ quoted from the annual of the Korean Contemporary Printmakers Association 2006"

 

ChangSoo Kim

Graduated from Hochschule fuer Gestaltung Offenbach am Main in Germany with Diplom Designer degree in February 1990
Graduated from Dept. of Applied Art, Seoul National University in Korea with B.F.A degree in February 1986

 

Solo Exhibition(selected)

Stadtbilder, HfG(Hochschule fuer Gestaltung Offenbach am Main) Gallery , Offenbach am Main, Germany
Trek & Tracking, Fukuoka Prefectural Museum of Art, Fukuoka, Japan
the track, Hanmi Gallery, Seoul, Korea
the 2nd tracking, Asian Art Museum, Fukuoka, Japan
Chang-Soo Kim & Maria, Hun Gallery, New York, USA
10th International Biennial of Drawing and Graphic Arts, Municipal Museum of Arts in Gyor, Hungary
· Solo Exhibition of Chang-Soo Kim: Winner of the main prize of the former biennial
CHANG SOO KIM, STUDIO ART GALLERY(Studio Art Building, Capilano university) North Vancouver, BC, Canada
Group Exhibition (selected since 2000)

2000 Moderne Malerei Koreas Ausstellung, Perchtoldsdor bie Wien, Austria
International Print Triennial - Krakow 2003(MTG), Bunkier Sztuki Contemporary Art Gallery, Krakow, Poland
Kunst aus Korea, Goethe Institut Gallery in Frankfurt am Main, Germany
Open Print - RWA(Royal West of England Academy) Gallery, Bristol, England 
De-Sign, SADI Space Gallery, Seoul, Korea
the 13th Tallinn Print Triennial, Estonia, Rotermann Salt Storage Arts Centre, Tallinn, Estonia
MATRICES 2004, Vasarely Museum, Budafest, Hungary
AniGma 2005- The 2d Novosibirsk International Festival of Digital - Exhibition of Digital prints, Novosibirsk State Art Museum, RUSSIA
8th International Biennial of Drawing and Graphic Arts, Municipal Museum of Arts in Gyor, Hungary
Tokyo International Mini-Print Triennial 2005, Tama Art University Museum, Tokyo, Japan
"Puzzle Project - the first exhibition" , pon2kau2 art space, Osaka, Japan.
In-Form, Dong-Duk Art Gallery, Seoul, Korea.
MediaEdge, SADI Space Gallery, Seoul, Korea.
International Prints Network in Heyri, Geumsan Gallery in Heyri, Paju, Gyunggi-do, Korea
Dual Scenery, Artcom Centre, NJ, USA
International Print Triennial - Krakow 2006 - Main EXhibition(MTG), Bunkier Sztuki Contemporary Art Gallery, Krakow, Poland
4th International Artist's Book Triennial Vilnius 2006, Gallery "Arka", Vilnius, Lithuania
R_EVOLUTION 1956-2006, 1st International SpanishFlu Mail Art Biennial, SpanishFlu @rt webroom, Miskolc, Hungary
Print Spectrum 2006, Sun Gallery, Seoul, Korea
FURTHER;Artists from Printmaking at the Edge, Exchange Print Portfolio Exhibition, Galleria Harmonia, Jyväskylä,Finland
International Print Triennial - Krakow 2006 in Oldenburg, Horst-Janssen-Museum/Gallerie Kunststueck etc. Oldenburg, Germany
Further; Artists from Printmaking at the Edge INTERNATIONAL PORTFOLIO EXHIBITION, Frans Masereel Centrum, Kasterlee, Belgium
The awarded artists of "MATRICES 2004", Képíró Gallery, Budapest, Hungary
MATRICES 2007, Duna Gallery , Budapest, Hungary
Further; Artists from Printmaking at the Edge INTERNATIONAL PORTFOLIO EXHIBITION, Galerie Wohlleb, Vienna, Austria
Falun Triennial 2007, Dalarnas museum, Falun, Sweden
9th International Biennial of Drawing and Graphic Arts, Municipal Museum of Arts in Gyor, Hungary
Edge, Hamni Photography Museum, Seoul Korea
Contemporary Korean Prints 1958-2008, National Museum of Contemporary Art, Gwacheon-si, Gyeonggi-do, Korea
beyond Further, 5IVE & 40RTY, Winston-Salem, North Carolina, USA
Edition-Aesthetics of Printmaking in the Era of Reproduction, Gyeongnam Art Museum, Changwon, Gyeonam-do, Korea
EPI 2008, Edmont, Canada
1st Kulisiewicz International Graphic Arts Triennial in Warsaw IMPRINT 2008, Warsaw, Poland
5th International Artist's Book Triennial Vilnius 2009, Vilnius, Lituania / Art Centre Silkeborg Bad, Denmark /
Gallery "Hübner Bokform", Halmstad, Sweden
The 8th Lessedra World Art Print Annual - Mini Print 2009, Sofia, Bulgaria
Interpret/Inter-print Korean-Hungarian Printmaking Exchange Exhibition, Gallery 9, Budapest, Hungary
International Print Triennial - Krakow 2009(MTG), Bunkier Sztuki Contemporary Art Gallery, Krakow, Poland
Grafik ohne Grenze, Horst-Janssen-Museum/Gallerie Kunststueck etc. Oldenburg, Germany
multiple matters ­ print concepts, International Print Network Kraków ­ Oldenburg ­ Vienna 2010, Vienna, Austria.
Convergence: Korean Prints Now, Williams Tower Gallery in Houston TX, USA, Landmark Arts at Texas Tech University School of Art, Texas, USA
the FACE: evolution of portrait in photography State Novosibirsk Historical Museum, Novosibirsk, Russia
World Plate and Print Art Exhibition 2011, Haein-sa, Hapcheon, Gyeongnam, Korea


Aansluitend op de conclusie van de inleiding hierboven:
Een anecdote, mogelijk, ter verheldering van historische ontwikkelingen in druktechnische zin die mede beeldbepalend zijn bij het maken van grafiek:

Voor hen die het gegeven is om door de uiterlijke kenmerken van een tijdperk, de mode van een tijd, heen te kijken naar de wezenskenmerken die aan ontwikkelingen ten grondslag liggen, volgt hier een voorbeeld van hoe kunstenaars met onderdelen van beeldtechnische gegevenheden in hun persoonlijk handschrift en met de perceptie kunnen spelen/manipuleren om hun boodschap vorm te geven in het voortdurend evenwichtig spel tussen medium en message:

In 1836 verscheen 'A Dinner at Poplar Walk' in 'The Monthly Magazine' als het eerste verhaal van Charles Dickens. Dickens, later beroemd, werd voor die serie niet betaald. De krant wilde eerst testen of er een publiek voor was; de journalist Dickens schreef dat verhaal, en nog vele daarna dan ook veiligheidshalve, onder de naam Boz. Hij vestigde daarmee de eerste aandacht op zijn werk als schrijver en kon dat, na dit eerste succes voortzetten met 'schetsen' voor 'The Morning Chronicle' en 'The Evening Chronicle'.
De, overigens relatieve, kortstondigheid van dit krantenschrijf-succes werd bestendigd door een spoedig volgende boekuitgave; om in ongekend korte tijd daarna definitief te worden vastgelegd in herdrukken en vertalingen. Dickens kon gebruik maken van de gedrukte media; de massa communicatiemiddelen van zijn tijd.
Vrijwel onmiddellijk werden daaraan illustraties gekoppeld, die de toegankelijkheid van de verhalen nog versterkten. Dickens was zich dat terdege bewust en wilde en kreeg een directe invloed in het tot stand komen van dit beeldmateriaal. Hij had, voor zover dat al niet duidelijk was in zijn teksten, een buitengewoon levendige voorstelling van de uiterlijke vormen van zijn karakters en hun omgeving. Zijn illustratoren, bepaald niet de minsten in het vak, lieten dat gaarne toe, in de wetenschap dat samenwerking een beter resultaat, en dus grotere roem zou opleveren. Met George Cruikshank had Charles Dickens een zeer nauwe samenwerking, de illustrator zou zelfs met succes in toneelbewerkingen van Dickens' stukken optreden (en ze zouden bittere ruzies kennen).
Van George Cruikshank nu is er de door vele miljoenen mensen in de wereld gekende illustratie bij 'Public Dinners' (met name het deel dat gaat over de "Indigent Orphans' Friends' Benevolent Institution"etc.). Van deze prent, het is een ets, is bekend dat er de portretten van Dickens en Cruikshank in zijn opgenomen.
Wanneer we bekomen zijn van de kwaliteit van de voorstelling in de verhouding tot zijn onmiskenbare illustratieve doel, moeten we toch even verder kijken.


Deze, in een oplaag van vele duizenden stuks (het massa medium bediende zich van de top van de vaktechnische bekwaamheden en zeer geavanceerde technische methoden om het schijnbaar onmogelijke mogelijk te maken) gedrukte, ets toont enkele niet aan het doel inherente details. De hier door mij benadrukte portret-detailleringen zijn uiterst subtiel opgenomen in het geheel van de prent, en zijn alleen in hun expressieve lading vervreemd van het illustratieve. Waar kleine subtiele toevoegingen aan de karikaturale koppen in de prent steeds dienstig zijn aan die karikaturale uitdrukking (de kronkeltjes en stipjes op neuzen en blozende wangen, respectievelijk 'pokdalig-rood/bloemkool' en 'slecht geschoren') zijn in de portretten zulke spaarzame en subtiele lijntjes uitsluitend dienstig aan de individuele karakteristieken van de geportretteerden. Overigens is ook compositorisch een nadruk gelegd op de figuur van Dickens; dit in perspectivische vertekeningen van de architectuur die alleen dienstig zijn aan het medium van de illustratie op de pagina, maar verder gewoon slim-fout.
De conclusie moet zijn dat de techniek van de prent, maar eerder nog de eigenlijke vorm van de vertelling de tekenstijl dicteert; het medium bepaalt de stilistische details, de compositorische opbouw, het handschrift en de wezenlijke inhoud van het beeldend-kunstwerk.

Deze prenten werden overigens in meerder herdrukken en vele buitenlandse vertalingen opnieuw gebruikt onder andere door gebruikmaking van (druk)plaatreproducties. De voorstelling werd opnieuw in mataal gebracht, zonder ingrepen van een graveur, waarbij gebruik gemaakt werd van o.a. zeer geavanceerde electrolyse technieken.

 

Joseph John V. Componist

INDEX