schilderijen in olieverf en waterverf - Joseph Johannes ( Joop ) Visser - prenten in ets en drogenaald
Ten onrechte wordt de droge naald vaak 'droge naald ets' genoemd. Deze eenvoudige en directe krastechniek heeft met etsen, het gebruik van een zuur waarmee de onbeschermde plaat aangetast wordt, niets van doen

Prenten in droge naald van J.J. Visser werden aangekocht voor de Stedelijke Collectie van Amsterdam, de atlas van Tytsjerksteradiel, de stad Dokkum en de Provincie Friesland

Dry point


Wortham, Honeypot Farm (10 x 5,8 cm)

 

. .

Eijsderbos onder Libeek (35 x 39 cm) - Limburgse landschappen (1979) - Maasvallei vanuit Rijckholterbos (34,5 x 22,5 cm)

 

Joop Visser heeft in de periode 1970 - 1990 vele series en talloze losse prenten gemaakt (naast lijnetsen 'en plein air' / 'direct ter plekke') in de droge naald techniek.
Dat is een grafische werkwijze waarbij de tekening met een scherpe naald direkt in de metalen plaat wordt gekrast,
het is de meest spontane grafische techniek en Joop gebruikte hem om onderweg tijdens zijn vele reizen, vaak kleine - ± 7 x 10cm,
reisschetsen te maken. Tijdens de avonduren voor de tent en in de huizen waar hij verbleef werkte hij het soms sumiere lijnenspel verder uit, hij bereikte daarbij een voor deze toch tamelijk primitieve techniek grote genuanceerdheid.
Deze techniek werd ook gebruikt in grotere opdrachten o.a. bij het op plaat zetten van de tuinen van Jenkyn Place, Bentley Hampshire, England.
De prenten zijn nooit in een grote oplaag gedrukt (max. 10, vaak slechts één).


'Old farm' / Boerderij aan de Huylkensteynstrjitte

(1979, ± 25 x 30 cm)

 

Uit 'Simon Danz has come home again' het eerste echte boekje dat Joop Visser in oplaag drukte

Boerderij met tel/elec.paal (4 x 6,8 cm). . . . .. . .Boer en koeien (4,6 x 6,8 cm) . . . . . . . . . . . ... .Boerderij, boomwal en vogel (4 x 6,8 cm)

. - . . - .

 

. - . . - .

Zwaar Grondwerk (6,8 x 5,2 cm). . . . .. .Boerderij en boomwal in straffe wind (6,8 x 4,9 cm). . . . . . September, hekkelen (6,9 x 3,8 cm)

 

 

Naast deze kleine formaten maakt Joop Visser ook prenten in een grove droge naald techniek, die eerder monumentaal van aanpak zijn;
onderstaand een homage aan haveloosheid
formaat 80 x 122 cm.

 

-

have-nots' near Tower-bridge ­ 'after Tsjideng' in honour of my mother

'sleeper one' - - 'sleeper two'

 

 

Snakkerbuorren op 'e Eastermar (1990)

 

 

Joseph Johannes (Joop) Visser Personal Home & Vitae

 

 

De bovenstaande prenten werden gedrukt van platen die dubbel zo groot zijn als onderstaande, en de braam van een droge naald op zulke schaal is niet te vergelijken met de gravure lijn in een antieke kaart.
"Van het drukken van etsen en drogenaalden moet je houden, dat lukt pas wanneer je het vak beheerst; daarvoor is het een strijd."

detail uit foto van Baukje en Haye Bylstra

INDEX