schilderijen
in olieverf en waterverf - Joseph Johannes ( Joop ) Visser
- prenten in ets en drogenaald
Ten onrechte
wordt de droge naald vaak 'droge naald ets' genoemd. Deze
eenvoudige en directe krastechniek heeft met etsen, het gebruik
van een zuur waarmee de onbeschermde plaat aangetast wordt, niets
van doen
Prenten
in droge naald van J.J. Visser werden aangekocht voor de Stedelijke
Collectie van Amsterdam, de atlas van Tytsjerksteradiel, de stad
Dokkum en de Provincie Friesland
Dry point

Wortham, Honeypot Farm (10 x 5,8 cm)
.
.
Eijsderbos onder Libeek (35 x 39 cm)
- Limburgse landschappen (1979) - Maasvallei
vanuit Rijckholterbos (34,5 x 22,5 cm)
Joop
Visser heeft in de periode 1970 - 1990 vele series en talloze
losse prenten gemaakt (naast lijnetsen 'en plein air' / 'direct
ter plekke') in de droge naald techniek.
Dat is een grafische werkwijze waarbij de tekening met een scherpe
naald direkt in de metalen plaat wordt gekrast,
het is de meest spontane grafische techniek en Joop gebruikte
hem om onderweg tijdens zijn vele reizen, vaak kleine - ±
7 x 10cm,
reisschetsen te maken. Tijdens de avonduren voor de tent en in
de huizen waar hij verbleef werkte hij het soms sumiere lijnenspel
verder uit, hij bereikte daarbij een voor deze toch tamelijk
primitieve techniek grote genuanceerdheid.
Deze techniek werd ook gebruikt in grotere opdrachten o.a. bij
het op plaat zetten van de tuinen van Jenkyn Place, Bentley Hampshire,
England.
De prenten zijn nooit in een grote oplaag gedrukt (max. 10, vaak
slechts één).
'Old
farm' / Boerderij aan de Huylkensteynstrjitte
(1979, ±
25 x 30 cm)
Uit 'Simon Danz has come home again'
het eerste echte boekje dat Joop Visser in oplaag drukte
Boerderij met tel/elec.paal
(4 x 6,8 cm). . . .
.. . .Boer en koeien
(4,6 x 6,8 cm) . .
. . . . . . . . . ... .Boerderij,
boomwal en vogel (4 x 6,8 cm)
.
- . . - .
.
- . . - .
Zwaar Grondwerk (6,8 x 5,2 cm). . . . .. .Boerderij
en boomwal in straffe wind (6,8 x 4,9 cm). . . . . . September,
hekkelen (6,9 x 3,8 cm)
Naast
deze kleine formaten maakt Joop Visser ook prenten in een grove
droge naald techniek, die eerder monumentaal van aanpak zijn;
onderstaand een homage aan haveloosheid
formaat 80 x 122 cm.
- 
have-nots' near
Tower-bridge 'after Tsjideng' in honour of my mother
'sleeper
one' - - 'sleeper two'
Snakkerbuorren
op 'e Eastermar (1990)
Joseph Johannes (Joop)
Visser Personal
Home &
Vitae
De bovenstaande
prenten werden gedrukt van platen die dubbel zo groot zijn als
onderstaande, en de braam van een droge naald op zulke schaal
is niet te vergelijken met de gravure lijn in een antieke kaart.
"Van het drukken van etsen en drogenaalden moet je houden,
dat lukt pas wanneer je het vak beheerst; daarvoor is het een
strijd."
detail uit foto
van Baukje en Haye Bylstra
INDEX
|