schilderijen in olieverf en aquarel - Joseph Johannes ( Joop ) Visser
- prenten in ets en drogenaald
Personal Home & Vitae
The painter of oils of some
120 x 120 cm
The lane from Bentley
Church to Bury Court Farm
In het jaar (1979/1980)
dat Joop Visser aan de opdracht werkte die moest leiden tot een
map met hand-ingekleurde etsen, droge naalden, enkele gecalligrafeerde
lievelingsgedichten van de opdrachtgevers en een compositie voor
piano en chinese-bamboefluit, maakte hij -naaste de film-documentaire
(met als gesproken commentaar een compilatie uit het unieke gesprek
dat Joop had met de landgoedeigenaar) die werd gerealiseerd in
samenwerking met de cineast Ernie Damen- een aantal olieverfschilderijen
van landschappen in de directe omgeving en behorend tot het landgoed.
Het toen onverharde pad,
plaatselijk aangeduid met "the Hollow Road", hierboven
afgebeeld, is een deel van de pelgrimsweg die voert langs de
kerk en de bron genoemd in 'the doomsday book'.
Hieronder een pad door
de bossen die wat verder zuidelijk liggen.
In deze bossen werkte
de Forestry Commission GB (www.forestry.gov.uk) in die jaren (rond 1970) aan experimenten
met inheemse aanplant van een grote varieteit aan oude Britse
(hout)soorten. Veel van de kennis die Joop Visser vergaarde over
bosaanplant en de mogelijkheden van inheemse soorten bij landschapsherstel
deed hij op door gesprekken met de mensen die daar toen werkten
en hem stevig op het pad van landschapsherstel zetten; een weg
die tot zijn grote vreugde in begin 2009 aanleiding was tot een
briefje van zijn lieve vriendin Kay:
"Hope you are enjoying this beautiful springtime
as much as we are.We are
discovering what we have in the garden and hedgerows every day.
At the
moment a splash of daffodils (of course), but in the more secret
places wild
primroses and violets - lovely. The South Downs and Weald has
just been
given its National Park status 60 years after it was first mooted.
It will
effectively prevent the urban sprawl and keep what is left of
the
countryside from Winchester across to the eastern side of Lewes.
Good."
Als schilder heeft Joseph Joh'n' (Joop)
Visser in die tijd zijn pallet sterk verrijkt, wat kort daarna
in grote druksels tot uiting kwam. Het gaat daarbij vooral om
een groot gebied met paarsen, die onontbeerlijk werden in de
Schotse series.
De grafische werkplaats is altijd
een aparte ruimte geweest, eigenlijk in die tijd al een relatieve
luxe, maar het 'schildersatelier' was in de eerste jaren (vanaf
1970 in Aalsmeer) uiteraard in de woonkamer.
Dat was aanleiding voor 'tussendoortjes' als het "uitzicht uit het raam"
Actief in de vroege stadia van wat
nu 'de milieu beweging' heet, ontstonden er ook schilderijen
als:
"Dode
Vis"
De voorkeur voor de levende natuur
die, in het uitzicht uit het raam, de boom met duif deed winnen
van de daarachter verscholen, economisch ongetwijfeld belangrijke,
voorrangsweg deed in dit schilderij het onderwerp winnen van
de schilderkunst. Dat was een erg belangrijke les voor de verhouding
'leven en werk' in vele facetten.
Back
aquarellen
Joseph Johannes (Joop)
Visser Personal
Home &
Vitae
boeken
etsen
drogenaald
|