  
Joop aan het werk
in het Kunsthaus
Horn, Österreich
and at Baerderdyk 4, 8835 XA Easterlittens
Joseph Johannes Visser
geboren: Sneek (The
Netherlands) 1946
Composer
NTR
in the
silence of the night 
De 'Nacht', meer speciaal
de stilte ervan, is een voortdurend neven-thema in zowel het
beeldend als het muzikaal werkgebied van Joop Visser; ook vindt
hij veel poëzie rond de schemering.
Het is de periode van verstilling waarin zich de 'grotere vormen'
als eenheid voordoen en niet meer zozeer als verzameling van
om voorrang strijdende kleinere fragmenten.
Die 'Fragmenten' zijn onderwerpen
die zich veelal aandienen in zijn werk als geheel zelfstandige,
en vaak erg korte stukken in vooral de muziek voor klavier.
'In the Silence of the
Night' is een stuk geschreven voor carillon, speciaal voor de
chime van de York Minster. Het stuk is vooral om gespeeld te
worden in het holst van de nacht van Kerstavond; het voorstel
is om die avond vanaf zes uur de uurwerkslagen niet meer vooraf
te laten gaan door de voorslag en deze 'geboortemuziek' te spelen
als opening van de kerstdag om vier uur 's-morgens, om vervolgens
de uurslagen vooraf te laten gaan door volgende stukken uit de
serie waarin dit stukje thuishoort.
'Joop' mainly writes for the 'classical' keyboard instruments.
He specialises in music for bells: Chime & Carillon.
eenvoudige bladmuziek / easy scores:
a Simple
Tune for York
a Country
Hum for the Chime
of York Minster
nr.Two
of Nine Airs
for the Chime of York
Minster
'Nanorisono',
duet for Chamisen
Picture left showing the preparations for
the first performance of 'Ben Nevis' for organ by Joseph Johannes
Visser played by Auke de Boer at the organ of the 'Sankt Georg's
Kirche', Horn, Austria, 2004
Beiaardier/carillonist Auke
de Boer at the Town Hall of Dokkum and organ-player in the
Grote Kerk also in Dokkum.
MIDI:
the Angels Sing ----
Music especially written for the townhall
of Dokkum by Joseph Johannes (Joop) Visser, and played by Auke
on its carillon:
Kalender 2002
where you will find, somewhere down
the middle of the page the recordings by Jacob Baars of 12 shorter
pieces:
januari - februari - maart - april - mei - juni -
juli - augustus - september - oktober - november - december
http://www.hetorgel.nl/
http://www.kvok.nl /
http://www.orgelsindrenthe.nl/
Sinds 1999 vormen Adolph Rots & Auke de Boer
het Groninger Carillon Duo. Zij gaven talrijk recitals op verschillende
plaatsen in Nederland, België, Denemarken, Frankrijk en
Amerika.
Auke de Boer (born: Drachten 1954) did his church organ studies
under Jan Jongepier; he has a degree in choir music, church-
and school music.
He has his beiaard degree (is a campanologist) at the Nederlandse
Beiaardschool in Amersfoort, where he studied with Bernard Winsemius.
He is the organist of the Grote Kerk (Martinuskerk) in Dokkum.
He works as the town's campanologist in Dokkum, Groningen and
Assen, and is the campanologist of the RijksUniversiteit Groningen.
http://www.martinicarillon.nl/
Together with Adolph Rots he playes as a duo on concerts in
The Netherlands, Belgium, Denmark, France and Amerika.
Auke de Boer speelt recitals in binnen en buitenland
o.a. in Amerika en Nagasaki, Huis ten Bosch in Japan. Voor Huis
ten Bosch maakte hij arrangementen voor de daar aanwezige automatische
carillons. In 1993 won hij een prijs op het Internationale Beiaardconcours
te Venlo.
|
Louis Levelt
Louis playing Joseph's pieces "Little Songs to
please" for spinet at Bleau-Erf Amsterdam

Louis Levelt werd in 1947 in Amsterdam geboren.
Hij studeerde aanvankelijk piano bij Willemien Weertman, die
hem tevens de liefde voor het clavecimbel en de oude muziek bijbracht.
Bij het bestuderen van de te spelen partituren ontstond vrijwel
onmiddellijk de behoefte zelf te componeren.
Hij zette zijn studie piano voort bij Erna de Bruijn en sloot
zijn leerperiode, waarin hij ook het clavichord en het orgel
leerde kennen, af bij Frans van Dalen.
Hij is muziekpedagoog, begeleidt zangers en zangeressen, en is
pianodocent aan De Nieuwe Muziekschool te Bussum.
Hij bespeelt het orgel van de Mariakerk te Bussum en van de
voormalige schuilkerk "de Papegaai" te Amsterdam.
Daarbij is hij een bevlogen uitvoerder van nieuwe muziek van
bevriende componisten.
Met grote regelmaat presenteert hij zijn gestaag groeiende oeuvre,
voornamelijk bestaande uit liederen en kamermuziek, tijdens concerten
in o.a. Durgerdam, Bussum en Amsterdam.
Louis speelt met regelmaat premières van stukken van Joseph
J. Visser, zoals in 'Zaal Tamboer', Amsterdam de premiere van
'Coastal Pieces for clavichord' op clavichord; 'Toscaanse Fragmenten'
op piano en in de grote kerk in Dokkum 'In memory of Derek Hirst'
een Spaanse suite voor piano solo.
Tijdens een concert
in Durgerdam 2008 verklankte Louis Levelt op orgel samen
met de alt Mirjam Boers de premiere van het eerste lied uit de
liederen cyclus 'The Losses of the Great War', met de gedichten
van enkele Britse War Poets getoonzet door Joseph John Visser.
In Zaal Tamboer en in de dorpskerk te Durgerdam wordt met
enige regelmaat nieuw werk van de componist Louis Levelt gepresenteerd.
|
>Mugnone<
as performed in Horn, Austria, during the 4th. Int.
BuchKunstBiennale,
mai 1998
Joop has been a regular exhibitor,
artist in residence, and performer of new compositions himself,
as well as performing his work with other musicians like the
pianist Robert Michael Weiss, Yurii Khomskii, and Kristina Sandulova.
Joop was also the happy composer who had two works for organ
premiered by Auke de Boer in different years at the BIB (Biennale
Internationaler Bibliography); Horn, and then of course particularly
the organizer Toni Kurz is a greatly inspiring power in the developement
of the work of Joseph John Visser.
(the photograph has most certainly been taken
by Toni Kurz)
|
'Pieces for Five Bells'
Pieces for the 'bells of Jervaulx'.
Music for Jervaulx Abbey
Persoonlijke toelichting van Joseph Johannes
V.:
"Gedurende een verblijf in Jervaulx bleek bij lezing
van een familiegeschiedenis en historische stukken met betrekking
tot de landgoederen en de abdij dat de gebouwen, die daar nu
nog zo'n buitengewoon mooi decor zijn, in de 14e eeuw vijf
klokken bezaten.
Uiteraard moge duidelijk zijn dat daarbij sprake was van niet
op elkaar afgestemde, functionele klokken, zoals een luidklok,
een dinerbel, een angelusklokje en dergelijken. De achtste klok
in de kerk van St. Gregory's in het nabijgelegen Bedale is naar
overlevering één van die klokken. Hij is gegoten
door Johannes de Stafford rond 1350; volgens de huidige stemming
in E. Bronsgieten was een ambacht dat door kloosterlingen werd
uitgeoefend; het gieten van klokken was daarbij een 'spannende
klus'.
Mede doordat er in het regelement van het klooster tamelijk specifieke
aandacht was voor het luiden van de klokken door de abt
een dagelijkse, dwingende bezigheid , en nog meer doordat
een aantal abten van het klooster dezelfde naam droegen als ik
ging ik me in hen verplaatsen: 'Joseph Johannes Abbas Jorevalis,
welke (toonhoogte) klokken zou ik gegoten hebben hebben, en hoe
zou ik die tot muziek hebben laten komen in dit landschap, dat
ik zo goed ken, waaruit ik het water drink van de bron boven
in de heuvels en waartussen ik ieder uur het klokje in de dakruiter
van de buren hoor?'
Zo ontstonden een aantal, tamelijk meditatieve, stukken voor
een steeds verschillende reeks van vijf klokken.
Beiaardier Auke de Boer heeft ze op de Martinitoren in Groningen
uitgevoerd; die bespeling is op CD vastgelegd.
Meer betrekkingen tot Jervaulx Abbey vindt u bij
de kalender van 2003:
http://www.itplein19@planet.nl
http://www.drukkerijdouma.nl/

Composer and family as they listen to the performance of '13
Canziones' by Auke de Boer on the Beiaard of St. JAN, Den Bosch
De '13 Canziones' werden geschreven naar Spaanse thema's en uitgegeven
bij het 100 jarig bestaan van 'hofleverancier' Drukkerij Douma
Dokkum.
De Beiaard van de St. Jan heeft een zeer boeiende, en voor zijn
formaat heel zachte klank.
In de toren van de ' kathedrale kerk St. Jan van Den Bosch '
hangen in totaal 59 klokken. Vijftig klokken maken deel uit van
de beiaard. Negen extra klokken worden gebruikt als voorslag,
de aanloop melodie tot de uurslag. Het gezamenlijk gewicht is
ongeveer 23652 kg.
Jacob Noteman goot de oudste klok die dateert uit 1641.
De klokken hangen in een houten klokkenstoel, zichtbaar vanaf
de eerste, Romaanse, verdieping. De legering waaruit de klokken
zijn gegoten is een mengsel van ongeveer 2/3 koper ( voor een
zuivere klank ) en 1/3 tin ( maakt de klank van de klok minder
zuiver)
For carillon (as you like: 2 or 4 hands, and / or trumpet:

Kleines Danke Schön

to those that were of greatest help and friendship

|